بررسی انواع روش های برش آهن

بررسی انواع روش های برش آهن

فلز یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف است و اگر با دقت به اطراف خود نگاه کنید متوجه محصولات بیشماری که از این متریال ساخته شده اند می شوید. ما در این مطلب درباره انواع روش های برش آهن و تجهیزات لازم برای این کار صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی انواع روش های برش آهن

روش هایی که برای برش فلزات استفاده میشوند بسته به نوع فلز متفاوت هستند. اما به طور کلی برش فلزات مختلف به دو دسته مدرن و سنتی تقسیم می شوند. برای انتخاب بهترین روش برای اینکار مواردی مانند ابعاد، کیفیت، ضخامت، سرعت برشکاری و هزینه تمام شده برای برش فلز در نظر گرفته می شوند. عملیات برشکاری فلزات بر اساس شرایط دمایی به دو صورت گرم و سرد انجام می گردد.

برش فلزات به روش گرم

برشکاری فلزات به روش گرم با دستگاه های مکانیزه انجام می شود و سرعت کار این دستگاه ها بسیار بالا است. به همین دلیل برای تولید انبوه و برش فلزاتی که ضخامت زیادی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

از معایب این روش می توان به تولید گازهای آلاینده، سطح ایمنی پایین، احتمال تغییر ساختار و خواص فلز در محل برش اشاره کرد.

برش فلزات به روش سرد

برشکاری در این روش اغلب در دمایی مطابق با دمای محیط انجام می شود به همین دلیل دمای فلز روند افزایشی نخواهد داشت. در این روش برخلاف برشکاری گرم گازهای سمی تولید نمی شود و هنگام برش خواص فلز تغییر نمی کند. از مزایای دیگر آن انجام برشکاری در ابعاد و اشکال مختلف با مقرون به صرفه ترین هزینه است. تنها عیب این روش پرتابل نبوده دستگاه برش می باشد.

بررسی انواع روش های برش آهن

بررسی انواع روش های برش آهن

معرفی تجهیزات و روش های مختلف برش انواع آهن آلات

برای برش فلزات از ابزار و دستگاه های مختلفی استفاده می شود و بسته به ضخامت و جنس فلز یکی از آنها مناسب تر می باشد. در ادامه انواع روش های برش آهن و نحوه عملکرد آنها را عنوان می کنیم.

برشکاری آهن با قیچی

قیچی رایج ترین وسیله برای برش ورق های فلزی است اما این ابزار تنها برای برش ورق هایی که ضخامت کمی دارند کاربرد دارد. به طور مثال برای برشکاری ورق های روغنی، گالوانیزه و رنگی از قیچی استفاده می شود و این ابزار در مدل های مختلفی مانند، لوله بر، زاویه بر، طویل بر و سوراخ بر وجود دارند.

برش فلزات با گیوتین

گیوتین نوعی قیچی با ابعاد بسیار بزرگ است و با استفاده از جریان های الکتریسیته و جکهای هیدرولیکی کار می کند. این دستگاه عمود بر روی زمین قرار گرفته و قدرت بالایی در برشکاری طولی و عرضی ورق های فلزی دارد. عموما در کارگاه های تولیدات محصولات آهنی این دستگاه قرار دارد اما بیشتر برای برشکاری ورق های بزرگ با ضخامت متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

برشکاری با کاتر

در بیشتر مواقع برای برش ورق هایی با ضخامت پایین مانند، ورق های رنگی و گالوانیزه از کاتر استفاده می شود. برشکاری فلزات با کاتر توسط نیروی برشکار انجام می گردد و یکی از قابلیت های این ابزار ایجاد برش های ظریف بر روی ورق های فلزی است. با استفاده از کاتر محصولاتی مانند، تابلوی راهنمایی رانندگی، داکت های فلزی و ورق های فلزی با برشکاری های تزئینی تولید می گردد.

برشکاری با کاتر

دستگاه برش میلگرد

دستگاه برش میلگرد یک نوع قیچی برش فلزات است و در همه کارگاه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. اصلی ترین کاربرد این دستگاه برای تولید تجهیزاتی مانند، میلگرد مش، میلگرد حرارتی، میلگرد زیگزاگ و … می باشد.

سنگ فرز

دستگاه سنگ فرز یکی دیگر از انواع روش های برش آهن است و کاربرد زیادی برای برش میلگرد، لوله ها، محصولات فولادی و… دارد. این دستگاه دارای یک صفحه سنگ سه میلی متری به همراه سنگ ساب شش میلی متری است. صفحه های سنگ مختلفی برای برشکاری فلزات وجود دارد به همین دلیل این دستگاه کاربردهای فراوانی دارد.

برش با دستگاه پلاسما

یکی از مدرن ترین انواع روش های برش فلز استفاده از دستگاه برش پلاسما می باشد. این دستگاه هیچ کدام از معایب برشکاری به روش های سرد و گرم را ندارد به همین دلیل برای برش ورق های آهن، سوراخکاری و برش لوله بسیار پرکاربردی می باشد. از ویژگی های این نوع دستگاه می توان به دقت بالا در برش، ایمنی خوب، ضایعات محدود، حمل و نقل آسان و… اشاره کرد.

برشکاری با دستگاه هوا برش

یکی از رایجترین روش های برشکاری آهن آلات استفاده از دستگاه هوا برش است. این دستگاه با ایجاد شعله بر روی ورق های فلزی و اکسید کردن آنها قبل از اینکه به حالت مذاب برسند برشکاری فلزات را انجام می دهد.

برش با گرد بر

همانطور که از نام این ابزار برش پیداست به طور اختصاصی ورق های آهنی و فولادی را به صورت دایره ای شکل برش می دهند. گردبرها در دو مدل دستگاه سنگ و قیچی طراحی و تولید می شوند و به دلیل نوع عملکردی مشخصی که دارند، دارای کاربرد محدودی می باشند.

برش با گرد بر

واترجت

واترجت، یکی دیگر از انواع روش های برش آهن به شیوه مدرن است و این دستگاه ها انرژی مورد نیاز خود را از طریق فشار آبی که از نازل های دستگاه خارج می شوند تامین می کنند. ساختار کلی این دستگاه شبیه به دستگاه برش لیزری آهن است و تنها تفاوت آنها در منبع تامین نیرو می باشد.

دستگاه سی ان سی

برای برش انواع محصولات و ورق های فولادی از دستگاه سی ان سی استفاده می شود. این دستگاه روش های متفاوتی برای انجام برشکاری دارد. در واقع این دستگاه دارای روش هایی مانند، پلاسما، هوا برش و لیزر است به همین دلیل کاربردهای گسترده ای دارد.

برش لیزری آهن

لیزر برش آهن به صورت غیر تماسی و اتوماتیک انجام می شود. در این روش گرمای ناشی از تابش لیزر بر روی یک منطقه باریک از ورق آهن متمرکز شده و برش انجام می گردد. برش لیزری آهن برای برشکاری ورق هایی که ضخامت 10 تا 25 میلی متر دارند کاربرد دارد و میزان سایش ورق ها در این روش صفر میل می باشد.

از مزایای این روش میتوان به دقت بالا، کارکرد سهل و آسان، امکان برش به صورت منحنی، عدم ایجاد آلودگی صوتی و… اشاره کرد. برش لیزری آهن با استفاده از دو نوع لیزر co2 و فیبری انجام می گردد و هر کدام از این روش ها کاربرد به خصوصی دارند. از لیزر co2 برای برشکاری ورق های آلومینیومی، مسی و برنجی و از لیزر فیبری برای برش ورق هایی با ضخامت کم استفاده می شود.

برش لیزری آهن

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *